Triathlon
Tuff träning för alla
 

Triathlon

Triathlon är kanke en av de tuffaste uthållighetssporterna som finns. Loppet består av tre moment som utförs i en följd:


* Simning

* Cykling

* Löpning

 

Det är utmanande, tufft, omväxlande och väldigt roligt. Och det passar faktiskt alla, från vanliga motionärer till triathlontokar. 

 
 

Cyklist, javisst!

Största delen av ett triathlonlopp består av cykling, nära 60 procent närmare bestämt. Därför bör ditt träningsupplägg ha stort fokus på just cykel. Här kan du läsa mer om de olika delmomenten.



 

Sätt siktet på sprint

Distansen sprint är ett perfekt "nybörjarlopp" om man vill testa på triathlon. Man simmar 750 meter, cyklar 20 kilometer och slutligen springer 5 kilometer. Här kan du läsa mer om sprint.

 

Hitta din distans

Det finns mängder av olika distanser. Allt ifrån korta lopp som tar under en timme till riktiga mördarlopp som tar eliten åtta timmar att genomföra. Värstingen är nog Ultratriathlon som tar nära 15 dygn från början till slut. Läs mer om de olika distanserna här.



Triathlonträning för tuffa

Triathlon kan vara ganska slitsamt så det gäller att du tränar rätt inför ditt lopp. Läs mer om hur du kan lägga upp din träning.

 

 
 

Packa rätt på tävlingsdagen

Inför en tävling är det viktigt att man kommer förberedd, har packat med sig allt man behöver och är framför allt är ute i god tid. Du vill inte stressa utan ha god tid att anmäla dig, få ditt deltagarnummer, sätta upp dina grejer och bekanta dig med växlingsområdet så du var du ska springa mellan de olika momenten. Läs mer om tävlingsdagen här.